הקמת עסק עצמאי היא החלטה לא פשוטה, שכן היא כרוכה בסיכונים מסוימים ובעיקר בהרבה בירוקרטיה. ההחלטה קשה עוד יותר לחיילים משוחררים, שעוד אין להם ניסיון רב, שעוד לא צברו הון רב מספיק ולעיתים מקבלים מן הסובבים תגובות צוננות על הרוח היזמית.לפני שאתם רצים לבירוקרטיה, קודם כל אתם חייבים קודם לשבת עם עצמכם ועם השותפים ולעשות איפיון לעסק. בתהליך האיפיון תשאלו את עצמכם: איזה עסק אתם רוצים לפתוח? את מי הוא משרת ובשביל מה צריך אותו? מה הייחוד שלו? מה הבידול שלו מול עסקים אחרים בסביבה? מה התחום בו תפעלו? והאם יש לכם את הכסף הדרוש לכך?לאחר שעניתם על השאלות הללו, והחלטתם ברצונכם לפתוח את העסק ויש בידיכם את האישורים המתאימים יש לפנות למוסדות הממשלתיים הדרושים להקמת עסק עצמאי:
בישראל יש שלושה סוגים של הגדרות לעסק, הנובעות מצורת ההתאגדות שלכם:
בכל מקרה, לפני קבלת ההחלטה על צורת הרישום מומלץ להתייעץ עם יועץ מס מוסמך.
על פי תיקון לפקודת מס הכנסה משנת 2003 יש להודיע למס הכנסה על פתיחת תיק מיידית עם פתיחת העסק. בהודעה על פתיחת תיק יש למסור את הפרטים הבאים: שם מלא, מספר זהות, מהות העיסוק, כתובת העסק וכתובת פרטית, מספר הטלפון ותאריך הפתיחה.את ההודעה על פתיחת העסק יש למלא על גבי טופס 5329 אשר ניתן לקבל בכל משרדי מס הכנסה. לאחר פתיחת התיק במס הכנסה ישלח אליך פנקס מקדמות שבאמצעותו עליך לדווח על מחזור העסקאות כל חודשיים (לבעלי מחזור גבוה כל חודש) ולשלם מס על פי האחוז שייקבע בפנקס.
מיד עם פתיחת העסק חובה עליך להירשם במוסד לביטוח לאומי כעובד עצמאי ולשלם מקדמות למוסד לביטוח לאומי מידי חודש. עובד עצמאי חייב לשלם את מקדמת דמי הביטוח בגין החודש הקודם עד ל-15 בחודש. עובד עצמאי שלא ידווח למוסד לביטוח לאומי על פתיחת העסק ולא ישלם את המקדמות לא יהיה מבוטח בביטוח נפגעי תאונות עבודה.